ייצור חלקים בהדפסת תלת מימד עבור מכוניות מירוץ. צילום: יח"צ. באדיבות סטרטסיס
חברת סטרטסיס, המובילה בפתרונות הדפסה תלת מימדית מבוססת פולימרים, מחזקת את עמדתה כשותפה להליכי ייצור של חלקים שונים לשימוש בתעשיית הרכב. סטרטסיס וחברת מירוצי המכוניות NASCAR הודיעו על שיתוף פעולה לטובת ייצור ראשון מסוגו בעולם של חלקים לשימוש סופי, שיודפסו בתלת מימד, המיועדים למכוניות המרוצים מהדור הבא של נאסקאר (NASCAR Next Gen cars). במקביל, הכריז מרכז פיתוח מכוניות המרוץ של יצרנית הרכב טויוטה, על שותפות דומה עם סטרטסיס, במסגרתה תייצר החברה בהדפסת תלת מימד חלקים למכונית המירוץ Toyota GR86.
במסגרת שיתוף הפעולה עם נאסקאר נעשה שימוש במדפסת התלת מימד Stratasys H350 שתוכננה במיוחד לעקביות בייצור ולעלות תחרותית וקבועה עבור כל חלק מודפס גם בהיקפים גדולים. באמצעות מדפסות זו הודפסו יחידות אוורור המיועדות לשמשה הקדמית במכוניות הדור הבא. מדפסת Stratasys Fortus 450mc שימשה להדפסת תלת מימד של צנרת ייעודית לקירור המנוע.
השותפות עם טויוטה תאפשר ליצרנית הרכב הענקית לייצר באמצעות מדפסות התלת מימד של החברה מאבות טיפוס ועד מוצרי קצה וחלקים עבור מכונית המירוץ של טויוטה, ה- GR86.
לדברי פט קארי, סגן נשיא בכיר לאסטרטגיה בסטרטסיס, "יש כאן רגע חשוב באבולוציה של השימוש בהדפסות תלת מימד לייצור חלקים שצריכים לעמוד בדרישות הביצועים הגבוהות ביותר של מכוניות המרוץ. במקרה של נאסקאר, סייענו לחברה לעבור מהדפסת אבות טיפוס בתלת מימד לייצור של חלקי קצה לשימוש במכוניות המירוץ בעלות הביצועים הגבוהים שלהם". לדברי קארי, השותפות היא הרחבה טבעית של מערכת היחסים שנבנתה במשך כמעט 20 שנה עם צוותי נאסקאר, ששמחו לאמץ טכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר את עיצובי המכוניות שלהם ולספק יתרונות בביצועים.
החשיפה הראשונה של החלקים המודפסים באה לאחר שלוש שנות תכנון, עיצוב ופיתוח: מכוניות ה-Next Gen עברו במסגרת הבדיקות הקפדניות מסלול של למעלה מ-60 אלף ק״מ לפני השקתן במהלך חודש פברואר האחרון. במהלך תקופת ההרצה הודגמו היטב היתרונות שנובעים מההדפסה של חלקים - גמישות בתכנון, עיצוב וייצור המוצרים הסופיים, החיסכון הניכר בעלויות בהשוואה לייצור מסורתי והשיפור המשמעותי בביצועים שלעתים יכולים להכריע את התוצאה הסופית במרוצים שבהם הזוכים נקבעים על יתרון של עשירית שנייה.